اخبار داخلی
شماره: 5410
1393/03/03 - 09:17
دستاوردهای پژوهشی و درمانی ایران در زمینه سلولهای بنیادی چشمگیر است

دبیر ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی نهاد ریاست جمهوری گفت: دستاوردهای پژوهشی و درمانی ایران در زمینه سلولهای بنیادی به لحاظ کمی و کیفی رشد چشمگیری داشته است.

به گزارش بنیان، محمد واسعی در حاشیه دومین کنگره کشوری پژ‍وهش و کاربرد سلولهای بنیادی در مشهد، افزود: رشد مقالات علمی کشورمان در زمینه سلولهای بنیادی در طول پنج سال گذشته تاکنون 10 برابر شده است.
 
وی به تعداد مقالات ارایه شده اشاره ای نکرد و گفت: این مقالات بر روی سایت ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی کشور قرار دارد. 
 
وی اطلاع رسانی در زمینه کاربرد درمانی سلولهای بنیادی را حساس دانست و گفت: برخی از کاربردهای سلولهای بنیادی در درمان بیماریها هنوز در مرحله تحقیقاتی قرار دارند و نباید با اطلاع رسانی غیر کارشناسی در محافل عمومی انتظار غیر واقع بینانه در مردم ایجاد کرد، چون امکان رد این تحقیقات وجود دارد.
 
واسعی خاطر نشان کرد: هم اکنون کاربرد سلولهای بنیادی در درمان پیوند مغز استخوان در کشورمان سابقه 20 ساله داشته و کاملا اثبات شده است.
 
دبیر ستاد پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی ادامه داد: اما نقش سلولهای بنیادی در درمان بیماریهایی مانند قلب، کلیه، پوست، غضروف، استخوان، مفاصل و چشم سیر تحقیقاتی خود را طی می کند.
 
به گزارش ایرنا وی خاطر نشان کرد: هم اکنون سلولهای بنیادی در پیوند مغز استخوان در دانشگاههای علوم پزشکی تهران،شیراز و مشهد در حال انجام است و این امکان بزودی در تبریز، کرمانشاه و دو بیمارستان دیگر در تهران فراهم می شود. 
 
وی در پایان فعالیت خیرین سلامت در بخش سلول درمانی را خواستار شد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه به موفقیت های خوبی دست یافته است.
 
دومین کنگره کشوری پژوهش و کاربرد سلولهای بنیادی در طول روزهای یکم تا دوم خردادماه در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد در حال برگزاری است. 
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved